Stichting Almeers Jeugd Symfonie Orkest

Korte historische terugblik

Het Almeers Jeugd Symfonie Orkest (AJSO) werd opgericht in 1987 als ensemble van de Stichting Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV). Onder de bezielende leiding van dirigent Hans Welle groeide het groepje uit tot een klein orkest dat de naam ‘De Muppets’ kreeg vanwege de Muppet-tune waarmee de concerten altijd begonnen.

Binnen tien jaar groeide het orkest uit naar een volledig symfonische bezetting. Tijdens het 10-jarig jubileumconcert werd de naam gewijzigd in het huidige AJSO. De ouderwerkgroep heeft op 21 mei 2013 Stichting AJSO opgericht om de hele orkestlijn voor de toekomst te kunnen behouden. Naast het AJSO werden ook de AJSO Strijkersklas, de AJSO Orkestklas en het AJSO Juniororkest in de Stichting opgenomen. Deze opleidingsorkesten moeten zorgen voor continue aanvoer van nieuw talent richting het grote AJSO.

Inmiddels is het AJSO een vaste waarde in het culturele leven van Almere en daarbuiten. Alle orkesten geven jaarlijks meerdere concerten, zoals in onze concertagenda is opgenomen. Op uitnodiging kunnen ook concerten worden gegeven.

Tijdens het 30-jarig jubileum speelde het AJSO voor het eerst in het uitverkochte Concertgebouw in Amsterdam.  Voor ons was dat een droom die uitkwam. Het 35-jarig jubileumconcert was tevens het afscheidsconcert van dirigent en oprichter Hans Welle. Als ere-dirigent en coördinator van de ensembles blijft hij zich inzetten voor de stichting AJSO.

Inmiddels heeft zijn zoon, Daan Welle, het dirigeerstokje overgenomen. Stichting AJSO prijst zich gelukkig met een grote groep zeer enthousiaste cursisten en vrijwilligers. Samen willen we het hoge muzikale niveau, waarom het AJSO inmiddels bekend staat, vasthouden.