AJSO

Het toporkest van Stichting AJSO

Welkom bij Almeers Jeugd Symfonie Orkest (AJSO). Het toporkest van Stichting AJSO, is een orkest voor jongeren vanaf 14 jaar die graag samen muziek willen maken. Hoofdmotto van het orkest is met enthousiasme, veel plezier en expressie musiceren. Het AJSO heeft met deze ingrediënten inmiddels een steeds hoger niveau bereikt, waardoor het ook voor (aankomende) conservatoriumstudenten aantrekkelijk is om deel uit te maken van het orkest.

Onze ambities zijn:

• het muzikaal laten groeien van het orkest en het individuele orkestspel
  • onze plek in de Top 5 van Nederlandse jeugd symfonieorkesten continueren en streven naar het hoogste niveau van de Top 2.
  • een rol spelen in de cultuur- en talentontwikkeling van de stad Almere. Hiermee kunnen wij de stad vertegenwoordigen in Nederland en daarbuiten.

Dit willen wij verwezenlijken door middel van:

• het organiseren van studiedagen en jaarlijks een studieweekend
  • het houden van groepsrepetities onder leiding van docenten
  • het regelmatig deelnemen aan festivals of concoursen
  • het organiseren van een 2-jaarlijkse buitenlandse concertreis
  • het regelmatig geven van concerten binnen en buiten de stad

Het repertoire varieert van klassieke werken tot moderne filmmuziek. Het AJSO geeft ongeveer tien concerten per jaar, met als hoogtepunt het matineeconcert (al dan niet met medewerking van gastsolisten). Klik hier voor de concertagenda van het AJSO en de opleidingsorkesten.

Burgemeester Franc Weerwind is beschermheer van het AJSO.

De Dirigent

Hans Welle (1956)

Hans Welle is de oprichter van het Almeers Jeugd Symfonie Orkest. Hij studeerde piano en directie aan het Hilversums Conservatorium met als bijvak saxofoon. In 1986 begon Hans, als docent piano, met lesgeven bij Kunstencentrum de Kunstlinie (toen nog Stichting Culturele en Kunstzinnige Vorming). In 1987 startte hij een samenspelgroepje dat inmiddels is uitgegroeid tot een symfonieorkest met tachtig muzikanten.

In het kader van de orkestopleiding en doorstroming heeft Hans gezorgd voor orkestuitbreiding binnen de Kunstlinie. Dat resulteerde in een Orkestklas en het Juniororkest. Na sluiting van de Kunstlinie gingen de orkesten zelfstandig verder in Stichting AJSO. Tegenwoordig is Hans dirigent, artistiek leider en verantwoordelijk voor de kwaliteit van alle orkesten binnen stichting AJSO.

In 2016 is Hans gestart met een projectorkest binnen stichting AJSO. Dit theaterorkest begeleidt producties van theatergezelschappen, koren, musicalverenigingen etc.

In 2012 ontving Hans de Bonifatiusspeld, de hoogste Almeerse onderscheiding, voor zijn inzet voor de stad.

Naast zijn werkzaamheden voor stichting AJSO is Hans actief als workshopleider, gastdirigent, arrangeur en dirigent bij musicalproducties.

Contactformulier Hans Welle.

AJSO steelt de show

Concertgebouw Amsterdam - 22 april 2018

Annemarie Jorritsma

Ambassadeur van het AJSO

Annemarie: "Vanaf het moment dat ik burgemeester van Almere werd leerde ik het Almeerse Jeugd Symfonie Orkest kennen, onder de bezielende leiding van Hans Welle. Het orkest is een pareltje in onze stad, waar veel jonge mensen op een uiterst plezierige manier kennis maken met klassieke muziek en regelmatig leidt het tot een toekomst in of met klassieke muziek.

Regelmatig winnen ze prijzen in nationale en internationale competities en is daarmee ook een van de belangrijkste jeugdorkesten van ons land. Dat is een geweldige prestatie, waar zeker Hans Welle een rol van belang bij speelt, maar ook de enthousiaste bestuursleden en ouders/vrijwilligers dragen grote stenen bij.

Kortom, het is altijd een feest om bij optredens te mogen zijn en ik ben er trots op dat het inmiddels een traditie is geworden dat het AJSO, naast de jaarlijkse uitvoeringen, ook speelt bij de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Almere."

De orkestcommissie

Sinds september 2008 wordt het bestuur (de voormalige ouderwerkgroep) bijgestaan door de orkestcommissie.

De orkestcommissie bestaat op dit moment uit 6 enthousiaste orkestleden die graag hun steentje willen bijdragen aan de organisatie rondom het Almeers Jeugd Symfonie Orkest. Zij zijn een afvaardiging uit de verschillende leeftijden en secties van het AJSO.

De orkestcommissie heeft zich sinds haar ontstaan ingezet voor o.a. het aanpassen van de regels tijdens reizen en studieweekenden, het organiseren van concertreizen naar Limburg en Texel, het organiseren van de reünie voor oud-leden en nog veel meer.

Tijdens de vergaderingen van de orkestcommissie wordt het bestuur gerepresenteerd door Pauline. De orkestcommissie wordt gevormd door:

• Iris (hobo, voorzitter)
  • Fleur (viool 1, notulist)
  • Hitske (viool 1)
  • Marije (viool 1)
  • Marjet (altviool)
  • Mike (viool 2)

Contactformulier orkestcommissie.

Het repertoire

Het orkest heeft een zeer breed repertoire. Van (originele) klassieke werken tot hedendaagse filmmuziek, het AJSO speelt het! Door deze uiteenlopende muziekkeuze kan het orkest zich op verschillende manieren presenteren, zodat een breed publiek bereikt wordt. Per seizoen wordt het repertoire aangepast. Hieronder vindt u een kleine greep uit ons huidige repertoire:

• Overture Nabucco - G. Verdi
  • Harry's Wondrous World - J. Williams
  • Gabriel's Oboe - E. Morricone (arr. R. Ling)
  • Rapsody in blue - G. Gershwin
  • Wayfaring Stranger -Traditional (orch. H. Welle)
  • Danzon No 2 -  A. Márquez
  • The Lord of het Dance - R. Hardiman (arr. L. Moore)

Orkestouders

De orkestouders zorgen er voor dat de dirigent zijn werk goed kan doen. Zij regelen alles rondom de repetities en optredens, en verzorgen de communicatie met de muzikanten en ouders.

De orkestouders van het AJSO zijn

• Pauline Heinsma
  • Michel van den Bergh

Contactformulier orkestouders AJSO.

Repetitie informatie

Dinsdag
18:45 - 21:00 uur
KAF Esplanade 10 Almere

Klik hier om te zien hoe het werkt en sponsor gratis het AJSO.

Wil je ons volgen op Facebook of YouTube?

Op onregelmatige basis informeren we u over onze activiteiten.