Stichting Almeers Jeugd Symfonie Orkest

Korte historische terugblik

Het Almeers Jeugd Symfonie Orkest (AJSO) werd opgericht in 1987 als ensemble van de Stichting Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV). Onder de bezielende leiding van dirigent Hans Welle groeide het groepje uit tot een klein orkest dat de naam ‘De Muppets’ kreeg vanwege de Muppet-tune waarmee de concerten altijd begonnen.

Binnen tien jaar groeide het orkest uit naar een volledig symfonische bezetting. Tijdens het 10-jarig jubileumconcert werd daarom de naam gewijzigd in het huidige AJSO. Vanwege de voortdurende groei werd de grote zaal van gebouw ‘De Voetnoot’ in Almere Stad te klein. Sinds 2007 is het AJSO daarom vaste gast van de Middenzaal in ‘Kunstencentrum De Kunstlinie’, inmiddels beter bekend als KAF.

De grote afhankelijkheid van subsidies maakte het AJSO kwetsbaar in haar voortbestaan. De ouderwerkgroep van het AJSO heeft daarop besloten de Stichting AJSO op te richten, om daarmee de hele orkestlijn van het AJSO voor de toekomst te kunnen behouden. Naast het AJSO werden ook de AJSO Strijkersklas, de AJSO Orkestklas en het AJSO Juniororkest in de stichting opgenomen. Deze klassen staan immers garant voor continue aanvoer van nieuw talent richting het hoofdorkest. Op 21 mei 2013 is de oprichtingsacte bij de notaris gepasseerd en was Stichting AJSO een feit.

Inmiddels is het AJSO een vaste waarde in het culturele leven van Almere. En ook daarbuiten, want gedurende het jaar worden ook in de rest van Nederland op uitnodiging concerten gegeven. AJSO prijst zich gelukkig met een grote groep zeer enthousiaste leden en vrijwilligers. Dagelijks investeren ze tijd en enthousiasme om op het hoge muzikale niveau te kunnen presteren, waarom AJSO inmiddels bekend staat.

Klik hier om te zien hoe het werkt en sponsor gratis het AJSO.

Wil je ons volgen op Facebook of YouTube?

Op onregelmatige basis informeren we u over onze activiteiten.