Het Theaterorkest wordt...
Flevolands Philharmonisch Orkest

Het doek is gevallen voor het Theaterorkest maar zij gaan verder in een nieuwe vorm, namelijk het Flevolands Philharmonisch Orkest (FlePhO).
Het Theaterokest is in 2016 gestart door ere dirigent Hans Welle, als projectorkest voor volwassenen. Het orkest begeleidde producties van theatergezelschappen, koren, operetteverenigingen, etc. De basisbezetting was die van een kamerorkest en van deelnemers werd verwacht dat ze een zeer hoog spelniveau hadden.

Het aantal repetities per productie verschilde, maar het was de bedoeling dat deelnemers de stukken na een enkele repetitie goed konden spelen, zodat tijdens volgende repetities met evt. zangers kon worden gewerkt.

Vanaf 2023/2024 gaat het Theaterorkest verder als het FlePhO. Benieuwd naar hoe het FlePhO te werk gaat? Neem een kijkje op de website van het Flevolands Philharmonisch Orkest.

Projecten voormalig Theaterorkest

Die Zauberflöte van Mozart
i.s.m. Flevo's Mannenkoor

Atlantis
i.s.m. FPC Oostvaarderskliniek

Jesus Christ Superstar in Concert
i.s.m. Rex Orkest

Dirigent Theaterorkest

Hans Welle (1956)

Hans Welle is de oprichter van het Almeers Jeugd Symfonie Orkest. Hij studeerde piano en directie aan het Hilversums Conservatorium met als bijvak saxofoon. In 1986 begon Hans, als docent piano, met lesgeven bij Kunstencentrum de Kunstlinie (toen nog Stichting Culturele en Kunstzinnige Vorming). In 1987 startte hij een samenspelgroepje dat inmiddels is uitgegroeid tot een symfonieorkest met tachtig muzikanten.

In het kader van de orkestopleiding en doorstroming heeft Hans gezorgd voor orkestuitbreiding binnen de Kunstlinie. Dat resulteerde in een Orkestklas en het Juniororkest. Na sluiting van de Kunstlinie gingen de orkesten zelfstandig verder in Stichting AJSO. Tegenwoordig is Hans ere-dirigent en coördinator van de ensembles binnen stichting AJSO.

In 2016 startte Hans met een projectorkest binnen stichting AJSO. Dit theaterorkest begeleidde producties van theatergezelschappen, koren, musicalverenigingen etc.

In 2012 ontving Hans de Bonifatiusspeld, de hoogste Almeerse onderscheiding, voor zijn inzet voor de stad.

Naast zijn werkzaamheden voor stichting AJSO is Hans actief als workshopleider, gastdirigent, arrangeur en dirigent bij musicalproducties.