Welkom bij het Almeers Jeugd Symfonie Orkest!

Het Almeers Jeugd Symfonie Orkest (AJSO), het toporkest van Stichting AJSO, is een orkest voor jongeren vanaf 14 jaar die graag samen muziek willen maken. Hoofdmotto van het orkest is met enthousiasme, veel plezier en expressie musiceren. Het AJSO heeft met deze ingrediënten inmiddels een steeds hoger niveau bereikt, waardoor het ook voor (aankomende) conservatoriumstudenten aantrekkelijk is om deel uit te maken van het orkest.

Onze ambities zijn:

• het muzikaal laten groeien van het orkest en het individuele orkestspel
  • onze plek in de Top 5 van Nederlandse jeugd symfonieorkesten continueren en streven naar het hoogste niveau van de Top 2.
  • een rol spelen in de cultuur- en talentontwikkeling van de stad Almere. Hiermee kunnen wij de stad vertegenwoordigen in Nederland en daarbuiten.

Dit willen wij verwezenlijken door middel van:

• het organiseren van studiedagen en jaarlijks een studieweekend
  • het houden van groepsrepetities onder leiding van docenten
  • het regelmatig deelnemen aan festivals of concoursen
  • het organiseren van een 2-jaarlijkse buitenlandse concertreis
  • het regelmatig geven van concerten binnen en buiten de stad

Het repertoire varieert van klassieke werken tot moderne filmmuziek. Het AJSO geeft ongeveer tien concerten per jaar, met als hoogtepunt het matineeconcert (al dan niet met medewerking van gastsolisten). De concertagenda en een overzicht van het repertoire kunt u vinden op de orkestpagina van het AJSO.

Burgemeester Franc Weerwind is beschermheer van het AJSO.

Het AJSO repeteert elke dinsdag van 18.45-21.00 uur in de Middenzaal van KAF.